26 mars 2013

Svart, vitt och en hint av rosa

Hej!

Bloggen har lite lidit den senaste tiden, då jag bara pysslat bröllopsinbjudningar. Idag har korten äntligen postats, så kanske jag hinner skriva mera om det pyssel jag vanligen sysslar med. Inbjudningarna skriver jag om först senare.

Idag tänkte jag skriva om processen från idé till färdigt kort.

Denna månad har jag skaffat mig bl.a följande pysselmaterial:


Mycket att inspireras av!
 
Jag besökte Hantverksmässan i Åbo, där jag hittade en packe med dessa mönstrade papper:

Sköna mönster, av vilka många skulle bli häftiga tapeter.
 
Jag började med att välja ut 7 olika mönsterpapper. Från alla sju papper klippte jag ut en 2x14 cm:s strimla. Strimlorna skulle sedan placeras brevid varandra, så att slutresultatet skulle bli genomtänkt och behagligt för mitt öga. Lite fick man pröva sig fram.
 
 
När den rätta ordningen hittats, gällde det att fästa ihop strimlorna på baksidan med tejp. Sen funderade jag på bakgrunder, storlekar och färgval. I detta fall kändes det naturligt att fortsätta på färgskalan dominerad av mönsterpappren.
 
 

 Jag ville ha en figur till mitten och något som skär av de avlånga linjerna. Ett vågrättband i mitten fungerar bra, som stabiliserare. Hjärtat hade jag också först tänkt göra svart-vit. Resultatet kändes för rastlöst, och därför föll valet på enfärgat istället. Rosa var åter ett naturligt val och ett sätt att få en färgklick till kortet.


 Mönsterpaper strimlorna och svart sidenband limmade jag fast på en 14x14cm stor svart kartongbit. De övriga lagren limmade jag på varandra med 3D- tarror, för att ge kortet lite djup. Även hjärtat är limmat på med 3D- klistermärken. Till sist kunde kortet få några akryldiamanter som prydnader.


Kortet är färdigt!


Inga kommentarer: