10 mars 2013

Passionsfruktsmacarons

I höstas då jag fyllde år unnade jag mig en present:
Bakspritser från Lékué
Den har använts en gång tidigare, då jag bakade macarons till min födelsedag. Nu tänkte jag pröva på uppdraget igen. Beklagar att jag inte kom ihåg att fota precis varje skede.

Jag tänkte dela med mig av receptet jag använde mig av, utifall nån annan också blir inspirerad. Receptet har jag själv hittat och modifierat enligt något recept jag letat på nätet. Det är kanske inte Nr1 receptet, men jag har varit nöjd med resultatet:

Ingredienser:

2dl mandelmjöl
3dl florsocker
3 äggvitor
2 msk strösocker
Pasta- eller karamellfärg
några droppar citronsaft

1. Man börjar med att vispa äggvitorna hårt. Medan man vispar tillsätter man strösocker. När det blivit ett hårt skum (man skall kunna vända på skålen upp och ner utan att nåt skall rinna) kan man färga massan enligt egna önskemål. Själv använde jag gul pastafärg och rös karamellfärg, för att få marängerna oranga. Färgen kunde ha blivit ännu mörkare. Det jag själv märkt senast jag lagade macarons var att några droppar citron senast gjorde att marängerna inte sprack lika lätt i ugnen. Fast när det kommer till macarons lär väl resultatet alltid variera.

2. Florsocker och mandelmjöl skall blandas samman. Jag silade igenom båda först var för sig en gång och sedan båda tillsammans två gånger. Detta för att degen blir bättre ju finare den är. Blandningen silade jag in i resten av smeten. När man blandar om i degen, skall man vara försiktig att man inte förlora fluffigheten.

3. Ugnen på på 135 C

4. Fyll spritsern med degen och försök att spritsa jämnstora cirklar på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. (Lättare sagt än gjort,mina var åtminstone alla lite udda...) Det är bra att inte spritsa för nära varandra. Degen sprider sig. Några av mina var för nära och fäste sig i varandra (som jag sedan skar loss när de kommit från ugnen).

5. Macaronsen mår bra av att få stå ca 30 min innan de går i ugnen. Det hjälper mot att ytan inte skall spricka lika lätt. Det är bra att fösöka slå plåten mot bordet. Det tar bort ev. luftbubblor.


Jag undrar dock vad som gick fel med den andra plåtsatsen. Degen är samma, men den andra satsen ytor sprack lättare än den första satsens. 

6. Marängerna skall vara i ugnen ca 20-25 min. De är färdiga när de börjar släppa från bakplåtspappret. Här blev den första satsen åter klibbigare, som jag vill ha det, medan den andra satsen kanske var lite för länge i ugnen. Var alltså noga med ugnen.

Fyllning:
100g osaltat smör, rumsvarmt
4 msk passionsfrukt curd
2msk florsocker

Curden har jag köpt från Strömmingsmarknaden i Åbo enkom för detta endamål. Det, att jag först nu fått till stånd att pröva på receptet, är sedan en helt annan sak... :P Curden passar bra även på en bit pannkaka.


Fyllningen görs genom att blanda ihop smör och curd. Florsockret läggs till och blandas om. Färdigt!

7. När macaronsen svalnat är det bara att börja leta efter jämnstora maränger, ett till botten och ett till lock. Jag spritsade en liten klick på varje botten, som jag sedan jämnade ut med en kniv.


Locken på och sen är det bara att njuta!

Voilá!
Ett sista tips: skall man transportera macaronsen är gamla äggkartonger perfekt.


De färdiga godsakerna förvaras i kylen, men kan också frysas ner. 

Jag önskar en solig söndag!
Crisse

Inga kommentarer: