13 augusti 2012

Makeover

Remember this?

Den ser numera ut så här:


Äntligen, äntligen är den sengustavianksa soffan färdig! Hurra! Det är den första soffa, som jag gjort helt från början till slut med traditionella metoder. Under studietiden gjorde jag en soffa i skolan, men med den var det nån annan som gjorde de första arbetsskedena.

Soffan är uppbyggd liksom de matchande stolarna. Underst spänd sadelgjord, toppat med säcktyg, för att hålla stoppningen i möbeln. Stoppningen är gjord med sjögräs. 


På fyllningen finns ett till lager säcktyg. Mellan de olika lagren finns stygn, som gör att fyllningen hålls på plats. Kanten är sydd för att ge form och stadighet. Ishockey klubban användes som måttstock för att få kanten rak. 


På sitsen lades ett lager tagel och ett lager vadd för att göra det mjukt och bekvämt att sitta i soffan. Slutligen, ett lager lakantyg, för att göra ytan slät. 

Soffan var så pass stor, att den inte rymdes in i mammas källare, där jag brukat jobba. Jag fick förvara soffan i vardagsrummet. Under dagarna bars den ut, där jag i lung och ro fick jobba OCH njuta av sommarvädret. En dag var det så varmt, att jag fick hitta på alternativa sätt att skydda mig från solsting. 


Denna bild är dock en raritet. Som säkert alla vet, har denna sommar varit på den fuktigare sidan. Varje morgon var det en lång väntan för att se om vädret beslöt sig, för att ge tillräckligt med uppehåll, för att kunna få något gjort. Något frustrerande! Dessutom med tanke på att jag hade fått för mig att få soffan färdig inom juli månad.

Nedan följer ännu detaljbilder från skönheten. Tyget är Blendworths Chirpy



Dessutom har jag fått de tidigare stolarna, som hör till möblemanget utställda i ett butiksfönster. Yey jag!


Stolarna kan ses livenä i Sisustussaumas fönster på Slottsgatan. 

Inga kommentarer: