27 augusti 2012

Gray is the new black

Mitt senaste stora projekt har äntligen blivit färdigt! Hurra!


soffan före






Soffan är köpt på Asko för inte mer än 7 år sedan. Den hade blivit sliten och sönderskrapad av ägarnas katter. Dessutom kändes färgen på tyget blaskigt och tråkigt.

Soffan är gjord med moderna material och metoder. I princip betyder det fanerskivor, skumgumi och vadd. Soffan var inuti annars i gott skick, förutom vadden, som här och där blivit sönder slitet.

Jag hade hoppats på att få hela projektet färdigt under min sista sommarlovsvecka. Tanken var, att att få hela jobbet gjort i ett svep. Det visade sig dock, att jag beräknat tiden något fel. Förutom det, strulade jobbet till sig med onödiga måttfel och åtaliga gånger då jag sytt fel, och därmed hamnade att sprätta upp och sy sömmar på nytt. Arbetsomständighetenra har jag dock inget att klaga på.

Jag kunde ha detta som arbetsrum hela tiden. Förutsatt att vädret håller sig lika fint och varmt.
Hjälp på traven fick jag också.
Lägg märke till dragkedjan, som han trasslat in sig i. 
Efter mycket slit och stressiga kvällar fick jag till slut soffan färdig. Sittdynorna och ryggdynorna var det inga problem att sy. Armstöden, däremot var lite krångligare. Dem hade jag gjort spegelvända, så att inga av min markeringar passade ihop. Men tur att problemen löste sig till slut. 




Soffan färdig. Alla bilder på soffan är lånade av Unelmia

Inga kommentarer: