03 januari 2013

2012 del 1

Här kommer min berättelse om det gånga året.

Januari

Nyåret 2012 firade jag i London, där det olympiska året inleddes. Dock, måste jag erkänna, att jag inte såg  en enda av de säkert jätte ståtliga raketena. Detta, för att jag och A fortfarande var i den trevliga restaurangen vi firat nyårsaftonen på. Restaurangen bjöd på skumppa vid tolvslaget, så att missa raketerna kändes inte så stort. Efter att vi vilat oss en stund, fortsatte nyårsdagen  med härlig nyårsbrunch. Ett ord: NAM! Och resultatet av nyårsdagen: mätt mage, blöta (I mean BLÖTA) skor och en visit till London Eye. En bra resa!

I januari fick denna blogg sin början. Jag är tacksam för alla som hittat hit, hoppas det kommer flera under det kommande året. Jag medger att inspirationsnivån till att skriva inlägg varierat från månad till månad. Det är också en av orsakerna till att jag idag suttit en god stund framför datorn och mixat med en ny look.

I Januari gick jag också på trettondagslunch, jumppan, firade julfest med mina arbetskollegor, och såg filmen Iron Lady på bio. Några kort pysslades och jag fick en förfrågan om att göra om ett möblemang.


Februari

I februari var det kallt.

Jag åt middag med min farmor och farfar och njöt av att få spendera tid med dem. Samma dag träffade jag även min goda vän, som numera bor i Norge.

Finland valde en ny president.

Jag var med och ordna vändagsdisco med hattema för mina eftisbarn, där jag drog Shakiras waka waka dans för alla medverkade.

Jag var snorig och flunssig.

I Sverige föddes en ny prinsessa.

Vi hade middagsbjudning hemma hos oss för svärpäronen.

Jag rotade bland mina saker hos mamma, och hittade min taekwando dräkt med tillhörande bälten (jag kom ända till blått bälte) från mitt utbytesår i Taiwan, samt min abihalare från tio år tillbaka.

Under sportlovet började jag ett nytt tapetseringsprojekt, två sengustavianska/ empir stolar.

Månaden hade en extra dag.


Mars

I mars fyllde min kära farfar 91 år. Följande vecka sov han bort. Jag saknar honom fortfarande så obeskrivligt mycket. Det finns så mycket jag skulle ha velat veta om mer om honom och saker som jag skulle ha velat dela med mig med honom. 

Jag spekulerade över grönt och beställde slutligen en grön balklänning. 

Jag hade problem med bilen, som frusit fast i en j***a djup vattenpöl. Bilen frös fast under en natt. Not nice! Slutligen fick jag hjälp av både bekanta och förbipasserande människor att få bilen fri. Mera nice!

Jag köpte tulpaner (det gör jag nog ganska ofta på vintern. Tulpaner är härliga!) och planterade narcisser på balkongen. 

Jag fortsatte mitt möbelprojekt. Första stolarna fick jag färdiga, bara för att få två karmstolar i samma serie att jobba på. 

Jag umgicks med min familj, träffade vänner, gick på bio och njöt av drinkar. 


April

April började med att jag gick på hantverksmässa. Där blev jag blev vild av iver och ville genast börja pyssla en massa härligheter. På kvällen målades det således ägg. 

Jag träffade mina släktingar. Tillsammans åt vi gott och kom ihåg farfar. Farfar fick för övrigt sin sista viloplats. 

På eftis och hemma pysslades det mycket inför påsk. Jag gjorde åter ett försök att så påskgräs till min katt, så att han inte skulle äta mina växter. Resultatet var det samma som varje år, gräset intresserar lite, men myllorna desto mera. Gräsmyllorna var på golvet flera gånger, tills jag åter gömde mina växter i vitrinskåpet. 

På påsken var det bowling och mat som gällde. I Bownlingväg går ryktet att Crisse (!), Mårran och Gurli- Sverker rulettade. I middagsväg fanns det tydligen andra i sällskapet som försökte gömma sitt alkoholdrickande, för lite efteråt fick jag höra två glada kommande babynyheter. 

Efter en jumppa fick jag för mig att pröva om jag fortfarande kommer ner i spagat. Hör och häpna. det lyckades fortfarande!!!Och med 10 år sedan föregående gång! 

På eftis hade vi vappmaskerad, där jag gick omkring i frack utklädd till pingvin. Följande kommentar hördes rätt frekvent: -" omituinen ja hullunkurinen lintu..."

Våren togs emot enbent (se bild) lyssnandes till Brahe Djäknars sång på Vårdberget och senare (tvåbent) med knytkalas i Sibeliusmeséet. 


Maj

I maj var det äntligen dags att klä sig i den gröna klänningen. Klänningen kom med posten och satt bra efteratt mamma gjort några justeringar. Klänningen är så fin och jag väntar redan på nästa tillfälle då den får användas igen. 

Morsdag firades först med jubbesillis, följt av glass i solskenet och sedan med sin riktiga orsak, med en sväng hos mamma med blommor och bulla. 

Biljetter till Eddie Izzards kommande uppträdande på Hartwall arenan i April 2012 införskaffades. 

Jag tjänade min lön på eftis bl.a. genom att byggt med lego och tälja barkbåtar. Inför sommarlovet  blev jag ordentligt mutad med sommargåvor av alla härliga eftisbarn. Barnen tackade jag genom att baka dem lila muffins. 

Jag tog för första gången del av Naisten Kuntovitonen. Absolut något jag kan överväga att göra på nytt. Samma kväll vann Loreen Eurovision Song Contest med Euforia. 

Samma stolprojekt som börjat i februari fortsatte. 


Juni

I juni tog mitt arbetskontrakt slut (för sommaren). Jag gick  på arbetsintervju för fast tjänst, men lyckades inte få jobbet. Egentligen är jag inte förvånad. Det fanns 10 lediga tjänster, och de gick till personer, som jobbat med samma jobb redan i 5år. De förtjänade tjänsterna. 

Jag gick bl.a. på studentfest, traditionsenlig sommarfest, grillfest för att fira Kalle Anka och jag var med om att laga sushi med hjälp av en hårtork. 

Jag fick en mani om att mitt hem skulle få ett ansiktslyft, och sydde mig nya gardiner och soffdynor. Samma sengustaviaska stolprojekt höll mig fortfarande upptagen. 

Jag var irriterad över alla feissare på stan och gjorde mitt bästa för att undvika dem och se busy ut. 

Jag besökt den fransk italienska marknaden vid torget vid Lilltorget. Det resulterade i en mycket angemän picknick vid ån bestående av skumppa, jordgubbar, batong, kallskuret, oliver...

Midsommar firades på typiskt vis, ett gäng vänner som våra gäster ute på stugan. Sill, potatis, bastu, lata stunder i solskenet...
 Dessutom Fyllde Andreas 30 år och det firades med släktkalas. Jag fick äntligen avslöja min födelsedagspresent åt honom, som var en resa till Paris på MIN födelsedag... 

Vi åkte på minisemester till Stockholm, njöt av kultur och fuldans, träffade en vän och åt gott på Prinsen. 

I Åbo var det åter dags för medeltida marknad. 

Andreas ankomst till tidiga medelåldern firades stort tillsammans med kära vänner i form av garden-grillparty. Vår sommarmeny bestod av korv i flera tillfällen även efter festen...


2 kommentarer:

Anonym sa...

O resten av året?

Crisse sa...

på kommande