28 maj 2012

Månaden som gått Del 1: life

Det har varit en händelserik månad:

Valborgsmässoafton firades traditionsenligt på Vårdberget, "lyssnandes" till
Brahe Djäknar, blandat med gott att äta och att dricka.


Man kan ju inte gå på första maj picnic utan kaka., eller ?  :)


Den  efterlängtade klänningen anlände. Trots noggrant(!) givna mått, var klänningen inte så perfekt, som man kunde ha hoppats på. På svenska betyder det, att klänningens skärning gav mig 4 bröst istället för 2. 

Not fun! 

Tur att jag har en mamma som har en utbildning inom klädesbranchen, som kunde åtgärda problemet. Båda axelbanden har nu ett par 4 cm:s tilläggsbitar, som dessutom kunde göras av samma tyg. Jee för mamma! 

Färgen på klänningen är jag också en smula besviken på. Visst klänningen är grön, och en vacker sådan...! Men den skiftar i blått och det fanns inte med på önskelistan. Nåja... petitesser. Bilderna jag lagt upp ger ingen rättvisa alls åt den riktiga färgen. 

Inspirerad av blinget på klänningen ville jag ännu ge sjalen ett personligt utseende med en självgjord pärlfransrad. 

vårfin inför BD:s dammiddag
Brahe Djäknars 75-års festligheter kunde börja. Festveckoslutet började med Herr-/dammiddag. Ett evenemang, jag aldrig tidigare närvarat, men sannolikt nog kommer att göra det i fortsättningen om möjligheten erbjuds. Det var en rolig kväll!

Jag är så nöjd med min festfrisyr!
Själva festligheterna började med att göra sig fin och vacker; festfrisyr hos min underbara frissa och fest-make-up av min duktiga syster. Hurra för båda!
 Det var första gången för mig att ha löshår. Slingorna var ganska mörka, men passar nog ganska fint in i helheten. Speciellt, som jag hade fått mörkare ränder veckan tidigare då jag äntligen hade möjlighet att få håret klippt. I.o.m klippningen var jag orolig, att mitt hår skulle vara för kort att få något att hållas på plats, men det gick ju hur bra som hälst.

Bra BD!
Kören sjöng fint och gav en stämningsfull konsert.

Fina flickor redo för bankett

Jag har beundrat vårens framskridande på diverse promenader och utflykter
Det senaste veckoslutet har jag varit ovanligt hurtbullig (jo, det är ett ord nu!) av mig. Lördagen  började med att öppna simsäsongen på Samppalinna simstadion. En kort tur till stan för lite ärenden, ett erbjudande  att delta i Naisten Kuntovitonen, stolar att fixa och jobba på (på söndagen kunde jag jobba på stolarna ute på gården hos mamma- jätte skönt att få ngt gjort  OCH kunna njuta av solen och värmen), Eurovision songcontest, mera Samppalinna på söndagen, ny musik till telefonen och så har jag lagat kyklingsoppa. Bra jag. Eller nåt. 

Tällä rannekkeella pääsee varmaan kaikiin laitteisiin?


Måååååål! I made it!
Naisten kunitvitonen är nåt  jag funderat på redan tidigare, att det vore intressant att pröva på. Men inte vill jag betala för att promenera i centrum och för att få en massa gratis stuff (att springa är bara meningslöst! Jo, jag förstår dem som gör det, speciellt kicken man får om man har bra musik samtidigt, men själv tycker jag att det är meningslöst.). Nu fick jag istället  hoppa in som reserv, och behövde inte betala mig sjuk. Helt trevlig upplevelse, men jag tyckte det var över så fort. Jag kunde gott ha gått 5 km till. 


Under maj månad har äntligen fått veta att jag har ett jobb att komma tillbaka till på hösten. Jee! Samma eftisjobb fortsätter i augusti. På sommaren är jag ledig, och det tänker jag njuta av. Hoppas bara att plånboken inte tycker för illa om det.


Sen en sista grej, som inte har med nåt att göra. Det har bara stört mig otaliga gånger.

Ordet/namnet :Chicago. 

Hur svårt kan det vara att uttala? Det är inte ett tj- ljud! Det heter inte Tjicago. Det är ett vanligt sh-ljud, som i shopping, . Eller kanske ett sk- ljud, som i skit. 

Ok, jag är ingen talterapeut, men jag tycker det skall uttalas så här. Så det så!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tätä ollaan odotettu... Sätt mera bilder på BD festen!

Suz