11 mars 2012

The perfect shade of green

Jag har alltid tyckt om att omringa mig med fina saker. Det gäller inom inredning, mode och även andra prylar.
Redan som barn drömde jag om ett tillfälle, att få klä upp min inför en fin tillställning, typ slottsbalen. Redan då var det de gröna klänningarna som väckte mitt intresse. Samma sak gällde,när det var dags för gammeldansen i gymnasiet. Och alla andra tillställningar jag varit på, där man fått gå i långklänning (utom kanske bröllopsklänningen, den visste jag genast att skulle vara min, när jag såg den på bild. Den var vit framme och 'royal blue' på baksidan).
Hur det nu sen kommer sig, har jag inte än till denna dag haft en grön klänning.

I år firar Studentkören Brahe Djäknar 75 års jubileum. Det kommer att bli bankett, där dresskoden är lång klänning.

Hurraaa!

Nu har jag äntligen min chans!

Jakten på en grön klänning har varit betydligt svårare än jag trott. Jo, jag vet att grön inte är allas favoritfärg, men en klassisk mörkgrön klänning borde väl finnas nånstans? FEL! Jag har inte hittat ett spår av grönt i hela Åbo. I en butik sa de att det inte ens finns i deras kataloger. Jag är helt klart inte medveten om det regerande modet. Det, eller så är jag super före min tid? Inte ens Eurokangas hade mycket att komma med.

Nå, är man fast besluten att hitta nåt, har jag utvidgat min search till nätet. Jag kan meddela er om att jag beställt en klänning! Modellen var jätte fin, men inte i rätt färgs grön:

Sköna gröna

Som tur var kunde man ändra klänningens färg enligt önskemål. Nu hoppas jag bara att bilderna på nätsidan gör rättvisa åt den riktiga färgen. Dessutom hoppas jag att inget annat skiter sig. T.ex min mått. Hur jobbigt skulle det inte vara att ha en beställd klänning som inte passar? Det tar 4-6 veckor för klänningen att göras. Sen vet vi. I värsta fall står jag 2 dagar före banketten och stresssvättas i diverse provrum, över att hitta en klänning åt mig. Grön eller inte.

Sen kan jag meddela er att jag är trött på vintern:
Jag vill ha vår nu!!!

Jag vill inte bråka med bilar, som fryser fast i över 10 cm djupa vattenpölar, ha det ännu svårare än normalt att hitta parkeringsplatser/fickparkera, för att en 5m hög snöhög täcker största delen av parkeringsrutan, jag vill inte halka på gatan, jag vill gå i vårigare kläder och vårskor. Jag vill beundra narcisserna vid teaterbron, jag vill bekanta mig med säsongens nya glassar, jag vill plantera örter på balkongen osv.

Ok, weather Gods, vår nu! uppfattat?

1 kommentar:

Cam sa...

Jättehärlig grön färg! Nu just fnns det massor av just den där gröna färgen på H&M, men de har ju förstås inga balklänningar. Hoppas klänningen du beställde är fin! visa den sen när du fått den!