23 september 2012

En höstig krans till ytterdörren

Jag har gjort mig en ny dörrkrans!

Dörrkransar och -prydnader är för övrigt nåt jag alltid upplevt som super trevliga. Jag tycker de ger en välkomnande känsla till gäster, förbipasserande och grannar. De  ger en bild av att personerna, som bor bakom en prydd dörr, inte är robotar, utan nån som har det hemtrevligt även inne, och att  man gillar folk och sällskap.

Hela idéen till dörrkransen började här:
Ekollonen har fått stå i rumstemperatur, så att de blivit vackert bruna. 
Igår handlade jag material till projektet; kransbotten, målfärg och lim till limpistolen. 
Det har pirrat i mina fingrar enda sedan jag plockade ekollonen. Äntligen färdigt att börja!
Först målade jag styroxkransbottnet med brun färg. Annars skulle den vita färgen skrika fram mellan springorna. 
Färgen kändes onödigt mörk, och har därför fått i sig en gnutta vitt. 
Det var väldigt lätt att göra kransen. Jag limmade ekollon, en för en, fast i kransbottnet med limpistol. 
I detta fall placerade jag ekollonen lite här och där, istället för att ordna dem i ett visst mönster. Det är bra att ha olika storleks ekollon. Då kan man lättare fylla hålen, med rätt storleks ekollon. 
Akta fingrarna! Limmet är varmt! Själv kunde jag inte undgå att bränna mig . (Aj!)
Småningom börjar det likna nåt. 
Efter att hela kransen blivit täckt av ekollon, var det bara att riva loss sk. limtrådar. Det lönar sig att göra det först, när limmer torkat. Annars finns det risk att man bränner sig, eller kletar limmet på ett större område. 

Pricken på I:et blev ett vackert band, som man kan hänga upp kransen med. Ser man på den andra bilden (med alla material), ser man att jag tagit fram rött band. Detta visade sig vara för smalt och klent. Kransen blir ganska tung med alla ekollon och allt lim. Tur att jag hade bredare band till hands. 
Färdigt!
Välkomna gäster!